Täältä kotikonnuilta Keski-Suomesta suuntasimme kohti itä-Suomea kesälomamatkalle. Mitään tarkkaa matkasuunnitelmaa emme olleet tehneet. Ensimmäisenä pysähdyimme VARKAUTEEN ja kävimme Lidissä täydentämässä vaunumme jääkaappia.

SAVONLINNA

Siitä jatkoimme matkaamme Savonlinnaan, jossa vietimme yhden yön.
Tämä kuva on Savonlinnan satamasta. Sataman parkkialueella pidimme päivän autoa ja vaunua. Paikka oli upea, kun Saimaa loisit kirkasvetisenä auringossa ja suuret matkustajalaivat odottivat matkaajia satamassa.

Yöksi laitoimme vaunun parkkiin aivan keskustan tuntumaan rauhalliselle parkkipaikalle. Parkkialueen edestä pääsi siltaa pitkin torille ja satamaan.

Olavinlinnassakin kävimme kiertämässä ja kuulemassa oppaan johdolla tarinaa linnan historiasta.

Poikamme huilaustauolla linnan yläkerroksessa. Kovasti saimme tehdä jalkatyötä kiertäessämme linnaa, niin suuri ja paljon kapeita ja pitkiä kivirappusia.

Nuorimmainen lapsemme odotti koko linnareissun, että milloinhan ritarit tulevat häntä vastaan :) Onneksi ulkoa löytyi yksi, joka teki vaikutuksen pikkumieheemme. Ritarilla näyttää olevan muitakin ihailijoita...lokit ovat tykänneet tehdä hätänsä ritarin päähän.

PUNKAHARJU

Savonlinnasta jatkoimme matkaa Punkaharjulle. Siellä yövyimme maatilamatkailu Mannilassa
Tähän kohteeseen päädyimme, koska Mannilassa on kotieläinpiha ja lapset halusivat nähdä eläimiä. Ja siellähän niitä oli alueen yläpihalla: heppoja, kanoja, kaneja, lampaita.

Mannilassa vaunun parkeerasimme alueen alapihalle rannan ja ravintola Rantakatin tuntumaan.
Mielestämme Mannila oli oikein mukava caravanpaikka. Varmaan lasten mieliin jäivät ainakin eläimet, hiekkaranta ja köysilautta.

Seuraava pysähdyspaikka olikin IMATRA, mutta siellä täydensimme vain jälleen jääkaappia ym. pientä shoppailua.

LAPPEENRANTA

Lappeenrantaan suuntasimme suuria hiekkalinnoja katsomaan.

Upeaa hiekkalinnataidetta.

Hiekkalinna-alueella oli lapsille myös ilmaisia huvituksia, joihin lapsemme osallistuivat innokkaina.

Lisäksi esillä oli upeita leikkimökkejä. Tässä tyttäremme oman suosikkinsa edessä.

Yöpymispaikaksi löysimme Lappeenrannan laitamilta upean, rauhallisen  järvenranta P-paikan.

Grillailimme kalliolla ilta-auringon paisteessa.

HAMINA

Haminassa kiertelimme kaupungilla, kävimme mm. torilla, ja kirpparilla. Satamassakin pyörähdimme, koska lapset olivat halunneet nähdä suuria rahtilaivoja ja rekkoja. Mutta satamassa ei päässytkään meren rantaan, että laivoja olisi siltä parkkialueelta nähnyt.

Haminassa yövyimme Camping Pitkät hiekoilla

Ja olihan siellä pitkä hiekkaranta. Tässä pienimmäisemme illalla lällileikeissä rannalla.

Isommat lapset etsivät merenrannasta kivien lomasta simpukoita ja olivat tohkeissaan löydöistä.

Myös lemmikkimme pääsi tutustumaan Haminan maaperään.

Haminasta jatkoimme naapurikaupunkiin KOTKAAN, jossa pysähdyimme vain hetkeksi.

HELSINKI

Helsingissä suuntasimme Espooseen miehen veljen perheen luokse. Sinne parkeerasimme vaunumme heidän rivarinsa aidan taakse parkkialeelle. Siellä viihdyimmekin pe-ke, joskin välillä jätimme vaunun ja vaihdoimme maisemaa ja maata.

TALLINA

Viking Linen Cinderellalla matkasimme Tallinaan.

Tallinnassa meillä oli aikaa n. 8h. Kävelimme TOSI paljon vanhassa kaupungissa ihaillen vanhoja rakennuksia. Kävimme myös n. 10km päässä taksilla ostoskeskuksessa ja takaisin kaupunkiin tulimme paikallisella linkillä.

Ostoskeskuksessa oli ravintolan edessä, jossa kävimme syömässä SUURET pöytä + tuolit joita lasten piti päästä testaamaan.

Paluumatkalla laivalla oli lapsille mukava Ville Viking laivakissa esitys ja iltapäivän vietimme tanssiravintolassa jammaten :)